26 jan. 2015

Självdagen i Göteborg.

Dagen efter examensdagen så vaknade jag till strålande sol i Carolines som sagt magiskt vackra lägenhet. 

Sov verkligen som drottning och kände när jag vaknar att denna dag kommer bli utsökt.

Promenerade förbi Haga Nygata där det var julmarknad. 

Som sagt, julmarknad all over the place.

Korsade Linnégatan och tittade upp mot denna sky. Det blir aldrig lika fint på bild tycker jag, men färgskalan på plåttaken är så tjusiga. 

Jag promenerade vidare hit, till för mig nyöppnade Långgårdarna.

Därinne var det så tjusigt så att jag gick av. 

Nyöppnade restauranger.

Food trucks.

Uteserveringar.

Och Kafémagasinet. Så sjukt snyggt och grymt koncept. Är avundsjuk på Göteborg som har detta.

Jag promenerade vidare och gick bland annat förbi detta charmerande snea fönster.

Tillslut kom jag fram till Café Kultur där jag skulle äta frukost. De har glutenfri macka vilket jag då allt som oftast är på jakt efter. Dagens macka var med ruccola, fetaost, avocado och mango chutney. Stört gott. Läste även GP medan jag åt frullen. Som sagt, älskar denna typ av frukostritual.

Sedan promenerade jag till älskade Myrorna på Järntorget där jag nnnnästan alltid hittar något bra. Denna gång hittade jag assetter i fint mönster och en adventsljusstake som har hjälpt till med julstämningen här hemma och en liten kruka.

Solen sken fortfarande. Magiskt.

Promenerade hemåt på en parallellgata till Haga Nygata och undrade var den ljuvliga orkestermusiken kom ifrån.

Det visade sig vara en ungdomsorkester med hela köret. Pompoms, trummor, blåsinstrument.

Sjukt tjusiga var dem. Jag blev rörd av finheten i det hela.

Solen fortsatte att skina när jag promenerade den sista biten hemåt.

På vägen hem köpte jag lite rosor som jag satte i en vas i Carolines sovrum. Skrev även en lapp där jag tackade för att jag fått sova hemma hos henne fastän hon inte hade varit där själv.

Och sedan var det dags för mig att rulla hemåt mot Stockholm igen.

Den här helgen eller dygnen var väldigt känslomässigt omtumlande för mig. Jag pendlade mellan att känna lycka, avundsjuka, glädje, enorm tacksamhet, kärlek, bitterhet, oro och tillfredsställelse. Jag tycker alltid att det är intressant att det inte behöver hända så häpnadsväckande händelser för att så starka känslor ska dra igång i mig. Det är fint att lära känna mig själv bättre på så sätt. 

Sammanfattningsvis omtumlande och oerhört carpig Göteborgsvistelse. <3


//My last day in Gothenburg contained sunshine and a lot of feelings and a wonderful day.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!