19 aug. 2013

Vykort från Mallis.

En fredagkväll i juli lotsades jag och Johan likt boskapsdjur från Arlanda ner till Palma på Mallorca. Applåder utbröt när planet landade och hysterin var total vid bagagebandet. Allt var som det ska när man åker som en charterbanan till Mallis med andra ord.

95 % av tiden slöade vi. Det vill säga sova, läsa, torka i solen efter havsbad och stirra på Patrick Swayze i olika filmer på Paramount Channel på TV:n inne på hotellerummet. 5 % av tiden letade vi trevliga restauranger och åt på halvtrevliga restauranger. Jag fyllde nog också ganska mycket av mina 5 % av att njuta av att det är varmt hela tiden samt tänka att jag någon gång i livet (fast helst inte när jag är pensionär) ska bo några månader i ett varmt land.

Några kvällar åkte vi in till Palma. Skitfin stad verkligen. Överskådlig också, sånt gillar jag. Att man hyfsat enkelt kan orientera sig liksom.

Fina ballar.

Fint torg.

Så mycket fina gränder! Det är så svårt att återge på bild, men ni får tro mig när jag skriver det helt enkelt.

Sen drog vi till Paris! Nä ba skoja. Men visst skulle det kunna vara en fasad i Paris? Eller? Har aldrig varit i Paris men tänker mig att det skulle kunna se ut såhär.

I en del av stan fanns det en allé med enorma träd runtom. Inuti allén fanns det restauranger och caféer. Jättefint.

En katedral mitt i smeten.

Det fanns en enorm katedral också som vi inte hann/glömde gå till. Ångrar det lite, hade nog varit episkt att befinna sig i så stor byggnad.

Första restaurangen vi besökte i Palma sög. Alltså verkligen asdålig var den. Men andra gången vi åt på restaurang inne i Palma så hittade vi det här mysiga stället som jag tror hette Carmen. Vi åt paella som vi kom fram till är något överskattad maträtt. Men det var jättejättetrevlig personal och mysig inredning så det gjorde inte så mycket att det inte var smaksensation.

Sakta men säkert började jag förvandlas till en brunis. Men det hör ju sig till när man åker charter till Mallis!

Var himla nöjd med strandoutfiten denna semester. Tyckte liksom att jag fick ihop det snyggt.

En dag hyrde vi bil och åkte till en strand som heter Es Trenc. Det sades att där skulle det vara turkost, klart vatten och vit strand. Stranden höll nästan helt vad som lovades. Dock var vi ju inte de enda som hade hört om denna strand så vi var inte helt ensamma om man säger så. I den lilla byn/gatan som fanns nära stranden så hittade vi den här grymma porten.

På hotellet vi bodde så ingick det frukostbuffé. Men en morgon pallrade vi oss iväg på en promenad längre bort och åt hotellfrukost på ett annat hotell. Den var snäppet roligare och godare!

Ser ni brunheten?!

Med hjälp av skolspanska och allmän listighet klurade jag ut vilken buss vi skulle ta och var vi skulle gå av. Kände mig som en spanjorska. Typ.


Sista kvällen i Palma så åt vi spontanmiddag med Viggo och Johanna som också var på Mallorca enligt Facebook-statusar.

Jag hade luskat fram den här restaurangen som hette Quina Creu. Rätt diskret entré som vi inte hittade först. Väl inne så hade de skitfin inredning, slö personal och hyfsat god mat.

Jag beställde in nån sorts risrätt med skaldjur. Nästan godare än paella!

Men godast var de friterade aubergineskivorna med rinnande honung. Mumz.

Mallorca är definitivt ett nytt favoritresmål! Skulle till och med kunna tänka mig att bo där en längre tid trots att man måste leta med ljus och lykta för att hitta god, prisvärd mat. Ön var enkel att ta sig runt på, både med buss, bil och cykel till och med. Och Medelhavet är ju magiskt att bada i ändå, älskar att det kan vara så genomskinligt och liksom friskt på något sätt.


//Mallorca is new favourite to travel to! Although the food was really bad most of the time (especially if you're not eating meat and don't eat gluten) I very much liked the climate and that it was easy to get around the island either by bus, car or bike.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!