13 maj 2013

Mariestad.

Kreatör som jag är (och pluggar till) som kom jag på den smarta idén att istället för att jag åker till Stockholm eller att Johan åker till Göteborg, så möts vi (typ) på mitten! Och (typ) i mitten ligger i Mariestad. På ett ungefär alltså. I alla fall. I torsdags var det dags för avfärd och till min lycka kom jag på att jag kunde åka gratis hela vägen från Göteborg till Mariestad på mitt Västtrafik-kort! Tipstips till alla med Vässtrafik-kort som gäller i hela Västra Götaland.

Vi möttes på en öde tågstation efter resande från både väst- och östkusten. Det var ju röd dag och dessutom lite dåligt väder så det var mer än folktomt på "stan" och glasstjorren var stängd.

Här är Stadshotellet där vi bodde. Fick för mig att stadshotell brukar vara lite finare men detta stadshotell – nja.

Efter att ha checkat in så strosade vi runt lite bland de gulliga husen.

När magarna kurrade över kullerstenarna så hittade vi efter lite ansträngning en pizzakrog. Vi tyckte ändå att det var tillräckligt varmt för att sitta utomhus. Då fullkomligt vräkte regnet ner!

Medan vi väntade på maten så försökte vi googla upp klubb/bar/pub/krog i Mariestad. Gick sådär.

 
Sedan kom maten in...! Ser ni min "sallad"? Ser ni hur sorglig den är? Förstår ni hur ont det gjorde i mitt matporrshjärta när den kom in? 

Efter min enorma lunchbesvikelse så vandrade vi tillbaka till hotellet efter att ha gått loss på ICA Kvantums godishylla. Båda skämdes när vi fick reda på hur mycket hekto godis vi köpt.

Sen blev det kväll och då gick vi ut igen för att gå på den bästa indiska restaurangen i stan som vi hade spanat in!

Stadshotellet i kvällsljus.

Men sen hände något inte så roligt. Restaurangen hade STÄNGT köket. Klockan 20:45. Vi började nästan gråta. Irrade planlöst omkring efter föda och kunde inte ens uppskatta solnedgången.

Tillslut hittade vi en grekisk restaurang som hade öppet (hurra)! Efter mat med rejäla överpriser (inte hurra) så var vi mätta och belåtna och gick tillbaka till hotellet och såg NCIS och SATC. Gamla TV-serier for the win.

Så blev det fredag! Solen lyste och efter att ha ätit en mindre matporrig hotellfrukost och checkat ut så promenerade vi ner mot hamnen.

Över varsin glass diskuterade vi var vi skulle härnäst, vi hade nämligen inte bokat någon biljett från Mariestad. Efter överläggande kom vi fram till att det var lite billigare att åka till Stockholm, så vi köpte tågbiljetter och påbörjade vår väntan till avgång.

Godishalsband som blev kvar från godisinköpsbonanzan.

Det var strålande solsken så vi satt och solade och körde tjugo frågor i väntan på tåget.

 
Obligatorisk tågstationstoalett-bild.

Sen bar det av! Väldigt mysigt att åka tåg med sin karl.

Hemma i Stockholm så kompenserade vi upp matbesvikelsen med lyxsallad och bubbel på balkongen i solnedgången. Mycket fin fredagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pepp att du kommenterar! // Thank you for your comment!